24 januari 2023
Onze collega Aubrey is naast Verpleegkundige, ook Innovatie Ambassadeur, binnen Vecht en IJssel. “Als we het hebben over innovaties in de zorg denken veel mensen aan een robot naast het bed. Collega’s vragen mij daarom of hun baan in de toekomst overbodig wordt. Zeker niet! Het gaat er juist om dat we als zorgmedewerkers meer tijd met de bewoners doorbrengen en daardoor nog meer persoonlijke zorg kunnen leveren."
Aubrey werkt sinds 1 december 2019 bij Vecht en IJssel en is naast verpleegkundige ook zorg- en innovatie-ambassadeur. Nadat Aubrey 25 jaar in de horeca gewerkt heeft, wil hij graag wat anders doen. Hij stuit op een opleidingstraject bij ouderenzorginstelling Vecht en IJssel. Tweeëneenhalf jaar later heeft hij zijn diploma verpleegkunde. Op dit moment werkt hij met veel plezier op de afdeling met dementerende ouderen en is hij één dag per week ambassadeur zorg en innovatie.
ZORG EN INNOVATIE
“Tijdens mijn studie koos ik voor het vak innovatie en technologie. Op dat moment werden ook bij Vecht en IJssel ambassadeurs gevraagd voor het project ‘Zorg en Innovatie’. Ik besloot te solliciteren en zo houd ik me vanaf 1 september 2021 bezig met innovatie in de zorg. Samen met andere ambassadeurs bezoeken we beurzen en congressen om te kijken welke innovaties we kunnen implementeren bij Vecht en IJssel. Uitgangspunt hierbij is om bewoners meer regie te geven over de kwaliteit van leven én onze zorgmedewerker te ontlasten”.
INTERACTIEVE ONDERSTEUNING
“Als we het hebben over innovaties in de zorg denken veel mensen aan een robot naast het bed. Collega’s vragen mij daarom of hun baan in de toekomst overbodig wordt. Zeker niet! Het gaat er juist om dat we als zorgmedewerkers meer tijd met de bewoners doorbrengen en daardoor nog meer persoonlijke zorg kunnen leveren. We maken bijvoorbeeld gebruik van de bedsense, een matje onder het matras van de bewoner. De zorgmedewerker kan via een app zien of de bewoner veilig of onrustig ligt. Zo hoef je niet meer naar de kamer te lopen. Voordeel voor de bewoner: niet meer gestoord worden tijdens het slapen. Ook maken we gebruik van Tante CO, een interactief scherm om bewoners vragen te stellen. Zo vragen we bijvoorbeeld welk broodje ze bij hun ontbijt willen of welke muziek ze het liefst luisteren. We zijn met mooie dingen bezig. Om het wooncomfort van de bewoners te verbeteren én onze medewerkers te ondersteunen.”